Beelden op Beerschoten

De museale collectie


VOGELVLUCHT

Betoverend Beerschoten


Het museum beeldenpark Jits Bakker op landgoed Beerschoten in De Bilt bevat een grote permanente verzameling monumentale beelden in brons en marmer van de internationaal vermaarde kunstenaar Jits Bakker. Beelden die zich evengoed thuis voelen in een rustieke natuurlijke omgeving als in het bruisende centrum van een dynamische stad. Daarmee wordt de plastische kracht en kwaliteit onderstreept die uitstijgt boven lokale beperkingen. Het park is fraai gelegen in de Stichtse Lustwarande, een uitgestrekt wandelgebied ten oosten van Utrecht. Het museum is eigendom van de provincie Utrecht en is op alle dagen vrij toegankelijk van zonsopgang tot zonsondergang.

MUSEALE BEELDENCOLLECTIE

Ontdek de Collectie


Paradise Gardens

De tuin van genieten


De scupltuur 'Paradise Gardens' (brons) staat bij de ingang van Beeldenpark Beerschoten en verwelkomt de bezoeker in de paradijselijke tuin.



Icarus poort Griekse mythologie door kunstenaar Jits Bakker

Icarus poort

Griekse mythologie


Jits Bakker liet zich veelvuldig inspireren door de Griekse Mythologie, zo ook door Icarus. Het verhaal gaat over Icarus en zijn vader Daedalus. Icarus en Daedalus werden op Kreta gevangen gehouden door koning Minos. Tijdens de gevangenschap bouwde zijn vader houten vleugels, voorzien van veren die vastgezet waren met was. Op deze manier zouden ze vliegend kunnen ontsnappen. Daedalus waarschuwde zijn zoon; vlieg niet te laag, dan raken de vleugels het water en worden ze te zwaar, maar ook niet te hoog; dan smelt de was. Toch was Icarus te hoogmoedig en vloog daardoor letterlijk te hoog, waardoor de was smolt en hij neerstortte in de Egeïsche zee. Dit verhaal past uitstekend binnen het kader van 'hybris', waarbij hoogmoed wordt bestraft. De Dansnimf aan de voorzijde en Icarus aan de achterzijde vormen samen de ingang tot het Beeldenpark.



Europa, Zeus, kunstenaar Jits Bakker, marmer sculptuur

Europa

Zeus en Agenor


De marmeren sculptuur 'Europa' verbeeldt de ontvoering van Europa in de gedaante van een stier. Europa is in de Griekse mythologie de dochter van koning Agenor en koningin Telephassa. De Griekse oppergod Zeus deed zich voor als stier, waardoor de op het strand vertoefende Europa op zijn rug kon klimmen, en hij haar kon ontvoeren naar Kreta. Daar kon hij uiteindelijk gemeenschap met haar hebben. Een wat grotere en bronzen versie van deze sculptuur staat ook in het Finse Turku. Bekijk de video van de onthulling in Turku




De Trompettist

Miles Davis als inspiratiebron


De 'Trompettist' is ook wel bekend als 'Miles', omdat Miles Davis de inspiratiebron voor dit kunstwerk is geweest. Naast o.a. mythologie en sport, liet Jits Bakker zich ook vaak inspireren door muzikanten.



Panfluitspeler Jits Bakker

De Panfluitspeler

Muziek


"In de panfluit zie ik de mystiek van de mythologie. In Zuid-Amerika ontmoette ik muzikanten uit het Andes-gebergte, waaruit dit beeld groeide", aldus Jits Bakker rond 1990.




Knock on heavens door

Melancholie en muziek


Deze bijzondere sculptuur is van graniet, en vertelt een open maar melancholisch verhaal, waarbij het jonge kind de ouders gevleugeld verlaat. Een andere uitleg is het feit dat Jits Bakker erg gecharmeerd was van het legendarische nummer 'Knockin' on Heaven's Door' van Bob Dylan. Ook voor Bob Dylan heeft hij persoonlijk een beeld vervaardigd.




Adonis en Aphrodite

Griekse mythologie


Aphrodite is in de Griekse mythologie de godin van de liefde, de schoonheid, de seksualiteit en de vruchtbaarheid. Ze voelde zich zeer aangetrokken tot de aantrekkelijke jager Adonis, en dit was ook zeker wederzijds. Aphrodite wilde dat hij het jagen zou nalaten en definitief bij haar zou blijven, en was bang hem te verliezen. Adonis kwam in de lente terug naar Aphrodite, maar elk jaar in de herfst keerde hij ongewild terug naar de wildernis/onderwereld.




Herinneringen

Drie ouderen op een stoel


De schoonvader van Jits Bakker heeft nog model gezeten voor dit charmante tafereel, van twee wijze ouderen die herinneringen ophalen over vervlogen tijden. De derde persoon zit er wat eigenwijs bij, en luistert waarschijnlijk met een half oor. Het kunnen neerzetten van karakters met bijbehorende lichaamshouding wordt gezien als kenmerkend voor het werk van Jits Bakker.




Het Debat

Kennis en kundigheid


Twee karakteristieke geleerden debateren met open vizier over de best mogelijke oplossing of uitleg. De debaterenden kunnen worden gezien als filosofen, hoogleraren, rechters, politici, enzovoorts. Het thema 'debat' kan voor iedereen een andere betekenis hebben.




Stiertje

Mediterrane levendigheid


Jits Bakker heeft jarenlang een atelier gehad in Zuid-Spanje, dit gebied voelde voor hem als een tweede thuis. Ook diverse beelden van Jits bevinden zich in Spanje. De stier staat symbool voor de temperamentvolle Spaanse cultuur, een cultuur die hem bovendien op het lijf geschreven was.




Tederheid

Carrara marmer


De zachte ronde vormen van dit marmeren beeld benadrukken de boodschap van tederheid. Het is een bijzonder gegeven dat marmer een complex materiaal is, en dat er veel talent en fysieke inspanning voor nodig is om tot een dergelijk kunstwerk te komen.




Paris-zuil

Aphrodite, Hera en Pallas Athene


De Paris-Zuil vertelt het verhaal van de ‘twistappel’, dit is zelfs vandaag nog de dag een gebruikte term om een hardnekkig geschil mee uit te drukken. Eris, de godin van de ruzie, wierp namelijk een appel onder gasten op een bruiloft. Op de appel stond ‘voor de schoonste’. De aanwezige godinnen Aphrodite, Pallas Athena en Hera vonden dat ze allemaal recht hadden op deze titel. Eris kreeg haar zin; er ontstond daardoor een fikse ruzie. Zoals ook te zien is in deze sculptuur, wierpen alle godinnen zich aan de voeten van Eris, die het oordeel mocht vellen. Aphrodite beloofde de mooiste vrouw ter wereld voor hem te zijn, terwijl Hera hem veel macht beloofde en Athena wijsheid. Uiteindelijk koost Eris voor Aphrodite.



Toerrenners, sculptuur van Jits Bakker

Toerrenners

Over de finish


'Toerrenners' verbeeldt de laatste loodjes naar de finishlijn, waarbij er nog even over de schouder gekeken wordt naar de tegenstander. Een variant van dit beeld wordt binnenkort geplaatst in het centrum van Utrecht. Een nog grotere variant is geplaatst in de Portugese stad Loulé, ter gelegenheid van de Vuelta a Portugal in 2004.




De Sliding

Portret van Johan Cruijff


Cruijff heeft voor 'Sliding' model gestaan. De figuren in de sculptuur verbeelden beide de legendarische voetbaltechniek van Johan Cruijff. De sculptuur werd opgedragen aan pater William B. Wasson, directeur van het weeshuis en stichter van de weeshuisorganisatie NPH (Nuestros Pequeños Hermanos, vert.: onze kleine broertjes en zusjes). Aan de vooravond van het wereldkampioenschap voetbal is 'Sliding' tijdens een live-TV uitzending geveild in Mexico-stad in 1986. Dit was tijdens de overzichtstentoonstelling in Galerie Arvil in de eerder genoemde stad. De opbrengst, omgerekend een half miljoen euro, kwam ten goede aan het weeshuis. Tevens heeft dit beeld tentoongesteld gestaan tijdens de expositie van Frenk van der Linden in museum De Fundatie in Zwolle in 2017.




Sundancer

Levendigheid


Jits Bakker werd in zijn jeugd ook wel 'het zonnekind' genoemd, ondanks zijn traumatische ervaringen. Iemand zei ooit tijdens een onthulling van dit beeld: "De bronzen beelden van Jits Bakker stralen levenskunst uit, beweging en uitbundigheid. De dynamiek in dit beeld is kenmerkend voor vrijwel al het werk van Jits Bakker".



Leda en de Zwaan, Griekse mythologie, een sculptuur van kunstenaar Jits Bakker

Leda en de zwaan

Mythologische vertelling


Leda, bekend vanwege haar schoonheid, was de vrouw van de Spartaanse koning Tyndareüs. Zeus begeerde haar, en probeerde haar het hof te maken toen hij haar opmerkte vanaf de berg Olympus. Zij wees hem echter af, waardoor hij later terugkeerde in de gedaante van een zwaan en haar overweldigde. Beschaamd om dit voorval had Leda diezelfde nacht gemeenschap met haar echtgenoot, waarna zij negen maanden later beviel van twee eieren, met in ieder ei een tweeling. Dit voorval had verstrekkende gevolgen voor de toekomst, en heeft veel kunstenaars geïnspireerd, waaronder ook Jits Bakker.




De Fluitspeler

Muzikale cohesie


Versmolten met zijn instrument brengt de fluitspeler ongestoord zijn muziekstuk ten gehore aan de rustgevende waterkant.




Geborgenheid

Het gezin


Geborgenheid laat zien hoe het voelt om onderdeel uit te maken van een veilig, warm en stabiel gezin.




De Parachutist

Remember September '44


'Remember September Arnhem '44' staat symbool voor de Airborne parachutist. De Tweede Wereldoorlog heeft diepe sporen achtergelaten in het leven van Jits Bakker. De vader van Jits werd gefusilleerd in kamp Vught, ook verloor hij een aantal vrienden. In september 1944 was Jits Bakker getuige van de gevechten in de straten van Renkum tussen de Duitsers en de Geallieerden tijdens de slag om Arnhem. Jits Bakker was na de oorlog zo ernstig vermagerd dat hij naar Zweden werd gestuurd om daar aan te sterken.
Over de oorlog zei Jits Bakker: 'De gebeurtenissen van september 1944 staan nog steeds op mijn netvlies gebrand. Ook rondom mijn ouderlijk huis was het een bloedbad. Gewonden, rondvliegend puin, vallende granaten, bommen, die indruk draag je je hele leven met je mee'.




Drie Gratiën

Dochters van Zeus


De drie Gratiën, ook wel bekend als de ‘trits der Bevalligheden’, vormen een charmante drie-eenheid. Het zijn drie zusters die talent en creativiteit aanmoedigen. Aglaia staat voor glans en schoonheid, Euphrosyne voor vreugde en Thalia voor opbloeiend geluk. In veel kunstwerken en in de hemelse Griekse onderwereld worden ze exact op de getoonde manier afgebeeld, met de gezichten naar elkaar toe en de armen om elkaar heen. Cephissus, de rivier bij Delpi, was aan hen opgedragen. In het Beeldenpark staan de drie Gratiën daarom ook aan de waterkant.




Felices

Geluk


'Felices' toont het geluksmoment tussen moeder en kind. Jits Bakker, zelf vader van vier kinderen, liet zich vaak inspireren door dergelijke liefdevolle taferelen. Voor deze sculptuur heeft zijn vrouw en muze en pasgeboren zoon model gestaan.




Lignimf

De schoonheid van vorm


Jits Bakker was vaak betoverd door de schoonheid van vrouwelijkheid, en verwerkte dit vaak in zijn werk. De nimf ligt in een verleidelijke houding, en toont haar lichaam met trots en bravoure.




Love Sculpture

Een samensmelting


Jits Bakker over 'Love sculpture': "Dit werk heb ik gemaakt in de hippietijd (1974). Het was een wilde tijd: iedereen liep zo maar overal naar binnen, we feestten de hele nacht door. Er waren verschrikkelijk goeie bluesbands. Een van mijn favoriete bands was Love sculpture. Terwijl we hun muziek draaiden, stond ik met een vrouw in de houding van dit beeld. Dat moest ik vastleggen!"




Erotiek

Liefdevolle samensmelting


'Erotiek' verbeeldt een erotische houding en de liefdevolle samensmelting tussen twee personen.



Olympiade dansers, sculptuur van kunstenaar Jits Bakker

Olympiade dansers

Een drie-eenheid


Sport en beweging zijn bepalend geweest voor het werk van Jits Bakker. De befaamde Jaap Eden trofee is daar een goed voorbeeld van. Ook ontving Jits in 2014 postuum de IOC NOC*NSF Sport and Art Award voor zijn ouevre in relatie tot kunst en sport. Deze sculptuur verbeeldt het evenwicht tussen balletdansers. Jits heeft verscheidene beroemde Rusissche dansers geportreerd, waaronder Rudolf Nureyev.




Theseus en Ariadne

Labrador graniet


Ariadne is in de Griekse mythologie de dochter van koning Minos en koningin Pasiphaë. Koning Minos van Kreta hield een bloeddorstige Minotaurus (half mens, half stier), verborgen in een labyrint onder het paleis. Om deze Minotaurus tevreden te houden dienden alle landen aan de overkant van de zee ieder jaar in de lente zeven meisjes en zeven jongens te offeren. Thesues, de zoon van koning Aegeus, kon het niet langer aanzien en besloot de Minotaurus te doden met behulp van Ariadne. Zij gaf hem het zwaard van haar vader en garen, waarmee hij de weg terug kon vinden uit het labyrint.




Adonis en Aphrodite

Carrara marmer


Aphrodite is in de Griekse mythologie de godin van de liefde, de schoonheid, de seksualiteit en de vruchtbaarheid. Ze voelde zich zeer aangetrokken tot de aantrekkelijke jager Adonis, en dit was ook wederzijds. Aphrodite wilde dat hij het jagen zou nalaten en definitief bij haar zou blijven, en was bang hem te verliezen. Adonis kwam in de lente terug naar Aphrodite, maar elk jaar in de herfst keerde hij ongewild terug naar de wildernis/onderwereld.



Stichting Jits Bakker Collectie

Post- en bezoekadres
De Holle Bilt 16-18
3732 HM De Bilt
KvK nummer: 62967215
Bankrekening: NL73 RABO 0304 8138 69
RSIN: 855032728

Contact met de Stichting


E-mail: info@jitsbakkercollectie.com
Tel.: +31 (0)30 2202378

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief


© 2018 Stichting Jits Bakker Collectie